Aláírásgyűjtő akciót indított a Keresztény Pedagógusok Társasága. Felhívásukban az új Nemzeti köznevelési törvény melletti kiállásra buzdítják mindazokat, akik egyetértenek a tervezett változásokkal. Mint írják: „A jövő generációért és így a Köznevelési törvényért is a társadalom minden tagja felelős”. Az állásfoglaláshoz nemcsak pedagógusok, hanem kivétel nélkül mindenki csatlakozhat.
Felhívás
Az 1993-ban jóváhagyott Közoktatási törvény több mint százszor lett módosítva, ezért szükséges egy új törvény jóváhagyása.
Az új törvény tervezetéről komoly társadalmi egyeztetés és vita folyik. Fontosnak tartjuk, hogy ebben a vitában a húsz éves múltra visszatekintő Keresztény Pedagógus Társaság is megfogalmazza állásfoglalását.
Szomorúan tapasztaltuk, hogy a vitában a szakmai szempontok nem egyszer háttérbe szorultak, egyéni érdekek, félreinformálás került előtérbe. Állásfoglalásunk kizárólag szakmai szempontok alapján született meg.
A jövő generációért és így a Köznevelési törvényért is a társadalom minden tagja felelős. Ezért az állásfoglaláshoz kivétel nélkül mindenki csatlakozhat (nem csak pedagógusok!).
A csatlakozás módja:
o az állásfoglalás az alábbiakban olvasható,
o az aláírási ívet is mellékelünk, amely kinyomtatható, lemásolható,
o lehetőleg kérjük az e-mail címet a további kommunikációhoz
(természetesen ez az érvényességhez nem kötelező),
o fontos, hogy az aláírás ne fekete tollal történjen
(fénymásolási csalás kizárása),
o az aláírási íveket lehetőleg december 20-ig kérjük eljuttatni a következő címre:
Keresztény Pedagógus Társaság 1114 Budapest Villányi út 5-7.
Kérjük, hogy gyűjtsön minél több aláírást, és az íveket küldje el az adott címre! Az állásfoglaláshoz való csatlakozás lehetőségéről tájékoztassa baráti, ismeretségi körét (személyesen, e-mailon keresztül, honlapra való felhelyezéssel stb. …)!
Szent adventi készületet és áldott karácsonyt kíván a Keresztény Pedagógus Társaság elnöke és tagsága
A Keresztény Pedagógus Társaság állásfoglalása a Köznevelésről szóló törvény tervezetéről
1.Megköszönjük dr. Hoffmann Rózsa államtitkár asszony országjáró körútját, amelyen több ezer pedagógussal személyesen megismertette a köznevelési törvény tervezetét és válaszolt kérdéseikre.
Megállapítjuk, hogy a köznevelési törvényjavaslat hatékonyan segíti a jövő nemzedék erkölcsi felemelkedését.
2. Támogatjuk az erkölcstan oktatásának minél több évfolyamon történő bevezetését.
3. Örömmel egyetértünk azzal, hogy a köznevelési törvénytervezetben hangsúlyt kap a tanórán kívüli nevelés. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy a pedagógusok a kötelező 21-25 tanítási órán túl 7-11 órát előre meghatározott módon a tanulókra és a szülőkre fordítsanak (ez mindenkinél összesen 32 óra).
4. A nevelés-oktatás hatékonyságát szolgálja és az átjárhatóságot is biztosítja a törvényben tervezett folyamatszabályozás. Ez nem csorbítja a pedagógusok tanszabadságát.
5. Komoly anyagi terheket vesz le mind az állam, mind a családok válláról a tankönyvellátás tervezett új rendje.
6. Az a terv, hogy az önkormányzatok döntenek iskoláik megtartásáról, vagy az államnak való átadásáról, biztosítja, hogy lehetőleg az alsó tagozatok a településen maradjanak. A felső tagozatoknál a szakos ellátás érdekében a legalább két párhuzamos osztály működtetését szükségesnek tartjuk. Kistelepüléseken viszont, amennyiben a szakos ellátás biztosított, a legalább két párhuzamos osztály kötelezettségétől tekintsen el a döntésre illetékes hatóság.
7. Egyetértünk az érettségi rendszer tervezett átalakításának szükségességével.
8. Az utóbbi években a tanítás hatékonysága hazánkban sokat romlott. Ennek hátterében az is áll, hogy a 18 éves korig való tankötelezettség széles réteget tart az iskolákon belül azon tanulók közül, akik akadályozzák a nevelő-oktató munkát. Fontosnak tartjuk, hogy senki ne legyen elzárva a tanulás lehetőségétől. Azok viszont, akik akadályozzák mások tanuláshoz való jogát, kerüljenek ki 16 éves korukban a tankötelezettségből. A megnevezett tanulók így szabad lehetőséget kapnak a munkavállalásra, továbbá arra is lehetőségük marad, hogy később folytassák tanulmányaikat.
9. Támogatjuk, a pedagóguspálya presztízsének és anyagi megbecsülésének célkitűzését. Ehhez szükségesnek tartjuk a pedagógusképzés átgondolását (pl. egyszakos tanárok képzése, bolognai folyamat kérdése, …). Tudjuk, hogy nevelni csak közösség képes, ezért külön gondot kell fordítani a pályakezdő pedagógusok nevelőtestületbe történő beilleszkedésére.
10. Hiteles felmérések bizonyítják, hogy sok pedagógus megfáradt, kiégett a több évtizedes munkája során. Ennek megelőzéséhez támogatjuk a pedagógus életpályamodellben megfogalmazott továbbképzések, minősítések rendszerét.
11. Hazánkban a költségvetés közoktatásra szánt összegének jelentős része nem jut el a tanulókhoz és a pedagógusokhoz. Amennyiben ez változni fog, biztosítva látjuk a fedezetet a pedagógus életpályamodellhez.
12. Oktatásügyünkben a legkomolyabb stratégiai kérdés a roma tanulók integrálása a közoktatási rendszerbe. Tapasztalhattuk, hogy akár az erőszakos szegregálás, akár az erőszakos integrálás eredménytelen. Mindent meg kell tenni azért, hogy nevelésük a helyi körülmények figyelembevételével valósuljon meg. Az országos helyzetelemzést és módszertani tapasztalatcserét nélkülözhetetlennek tartjuk.
Dr. Bardócz András Farkas István piarista
a társaság elnöke a KPT tagja
Alulírott csatlakozom a Keresztény Pedagógus Társaság állásfoglalásához, amely aKöznevelésről szóló törvény tervezetéről mond véleményt és 2011. december 3-án született.
| NÉV | LAKCÍM és E-MAIL | SZEM. IG. SZÁM | ALÁÍRÁS |