HTML

Magyar Vidék

Minden ami vidék.

Friss topikok

2011.10.24. 23:23 magyarvidék

Vasúton, teherautón és hajón Brazíliáig is eljut a magyar búza

 A magyar gabona évről évre újabb piacokra jut el, és ebben a hónapban némi késedelemmel megkezdődött a szállítási szezon. A gabonafuvarozáson a vasút, a közút és a vízi út osztozik, de az arányok meglehetően egyenetlenek.

Nehezen indult meg az aratás befejezését követően a magyar gabona exportja, a szezon szállítási teljesítményét figyelembe véve kevés áru került vasúti kocsikba, hajóra vagy teherautóra. Pótsa Zsófiától, a Magyar Gabonafeldolgozók, Takarmányozók és Kereskedők Szövetségének (GTKSZ) főtitkárától megtudtuk, augusztusban és szeptemberben 42-42 ezer tonna gabona (búza, kukorica, árpa) ment ki az országból, és az utóbbi hónapot figyelembe véve ez alacsony értéknek számít. A szállítások késlekedésének leginkább az volt az oka, hogy nagyon alacsony volt a piaci ár, a kereskedők és a vevők kivártak. Ebben a hónapban azonban már változott a helyzet. A vasúti fuvarozásban piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. – az egykori MÁV Cargo jogutódja – vasúti szerelvényei októberben várhatóan 150-200 ezer tonna gabonát szállítanak, döntően külföldi célállomásra. Az RCH jövő januárig havonta átlagosan 150-170 gabonaszállító irányvonatot közlekedtet. A feldolgozóipar egész évben igényli a folyamatos gabonabeszállítást, azonban a jövő januárig tartó fuvarozási szezonban a havi átlagos mennyiség csaknem kétszerese kerül a vasúti kocsikba.

Az RCH részesedése a vasúti gabonafuvarozásban mintegy hatvanszázalékos. Az előző gazdasági évben – amely 2010. július 1-jétől 2011. június 31-ig tartott – 1,48 millió tonna gabona került vasúti kocsikba, ebből egymillió tonna árut az RCH szerelvényei szállítottak el. Ugyanebben az időszakban a GTKSZ adatai szerint a Dunán 1,84 millió tonna, míg közúton 3,6 millió tonna gabona exportja bonyolódott.

A magyar gabona évről évre újabb piacokra jut el. Az idén új szlovák, belga és holland célállomásokra fuvaroz az RCH árut, például kukoricát bioetanol-készítéshez. Változhat ugyanakkor az állandó forgalmak intenzitása, így a koperi kikötő bővítése óta ide többet szállít a társaság. A legtávolabbi európai célállomások közé tartozik a görögországi Thessaloniki. Ugyan a vasúti fuvar a tengerentúli szállítmányok esetében a kikötőkig tart, a magyar gabona útja nem minden esetben ér véget a kontinens határainál. A legtávolabbi ország, ahol magyar búza teszi ízletesebbé, jobbá a kenyeret, Brazília.

A vasút versenyképességét a többi szállítási alágazathoz képest – a vízi út, illetve a közúti fuvarozás – befolyásolják a szállítási idők, ami az RCH esetében tavalyhoz képest negyven százalékkal csökkent – közölte a társaság. A feladás ugyanis az idén már programozott időpontokban történik, a kocsik pontosan érkeznek a rendeltetési állomásra, az üres vagonok pedig menetrend szerint térnek vissza. A fuvarozáshoz szükséges vagonflotta 710 speciális egységből áll, ezek összesített hossza több mint 14 kilométer lenne. Azonban egy szerelvény legfeljebb ötszáz méter hosszú lehet, mivel egy irányvonatban átlagosan húsz, legfeljebb 24 kocsi közlekedik.

Ezzel együtt a közúton elszállított mennyiség meghaladja a vízi és a vasúti fuvarozás összesített értékét. Ugyan tömegáruról van szó, mégis a közúti fuvarozás dominál. A vasút-közút esetében nálunk az infrastruktúra-használati díjakat nem lehet egy lapon említeni, ami utóbbi javára el is dönti a versenyt. Míg a kamionok háromezer forintért egy napig használhatják a hazai autópályákat, addig a vasútvállalatoknak kilométerenként 1000-1500 forintot kell fizetniük az infrastruktúra használatáért.

 

Putsay Gábor-MH
 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarvidek.blog.hu/api/trackback/id/tr743327683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása